05 Mac 2024

APA ITU BANKRAP ATAU MUFLIS?

 

apa itu bankrap atau muflis

APAKAH ITU BANKRAP ATAU MUFLIS? BAGAIMANA KEGAGALAN MEMBAYAR HUTANG BOLEH MENYEBABKAN SESEORANG ITU DIISYTIHARKAN BANKRAP ATAU MUFLIS?

---

1. Diisytiharkan bankrap atau muflis bukanlah sesuatu yang diingini oleh sesiapa pun. Ini berikutan kesan dan implikasi yang besar terhadap seseorang itu apabila beliau diisytiiharkan bankrap. Namun apakah yang dimaksudkan dengan kebankrapan atau muflis? Apa itu kebankrapan atau muflis?

---

2. Secara mudahnya, kebankrapan atau muflis adalah satu prosiding yang dimulakan oleh seseorang Pemiutang di Mahkamah terhadap seseorang penghutang yang gagal membayar hutang-hutangnya kepada pihak Pemiutang dalam jumlah yang tertentu.

--- 

3. Lazimnya sesuatu prosiding kebankrapan ini akan dilaksanakan terhadap pihak Penghutang selepas daripada pihak Pemiutang memfailkan Writ Saman di Mahkamah dan telah mendapatkan suatu Penghakiman dari Mahkamah yang mengesahkan keberhutangan dan jumlah keberhutangan seseorang penghutang itu kepadanya.

---

4. Terdapat pelbagai kesan dan implikasi terhadap seseorang yang telah diisytiiharkan bankrap atau muflis. Ini termasuklah penutupan akaun-akaun bank, kesukaran untuk membuka semula akaun bank atau mendapatkan kemudahan pinjaman daripada institusi-institusi kewangan tempatan, disenaraihitam oleh Jabatan Imigresen dan pelbagai lagi.

---

5. Implikasi yang paling besar adalah seseorang yang telah diisytiharkan bankrap atau muflis tidak lagi bebas untuk mentadbir harta-harta dan aset-aset peribadi miliknya. Ini adalah kerana setiap harta-hart dan aset-aset yang di miliki oleh si bankrap akan ditadbir sepenuhnya oleh Ketua Pengarah Insolvensi melalui Jabatan Insolvensi Malaysia.

---

6. Oleh yang demikian, adalah penting untuk kita mendapatkan maklumat secukupnya berkenaan dengan kebankrapan atau muflis dan mendapatkan khidmat nasihat konsultan atau peguam-peguam pilihan, lebih-lebih lagi sekiranya kita sedang berhadapan dengan tindakan kebankrapan.

---

kebankrapan


____________________________



Perhatian - Mykebankrapan.com bukanlah merupakan laman yang dikendalikan oleh mana-mana jabatan yang berkaitan dengan Insolvensi di Malaysia mahupun mana-mana badan kerajaan. Ianya dikendalikan oleh pihak profesional tempatan yang tidak mempunyai sebarang kaitan dengan mana-mana jabatan yang berkaitan dengan Insolvensi di Malaysia atau mana-mana badan kerajaan atau yang sewaktu dengannya. Mana-mana bahagian yang terkandung di dalam Mykebankrapan.com tidak boleh dijadikan panduan untuk sebarang tindakan secara sendirian tanpa terlebih dahulu merujuk kepada mana-mana konsultan atau peguam yang berpengalaman. Klik imej di atas untuk mengatur temujanji dengan pihak kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Kandungan Laman

mykebankrapan.com © , Hakcipta terpelihara. Laman Guaman