11 Mac 2024

HUTANG YANG MEMBAWA BANKRAP

 

hutang bankrap

ADAKAH HUTANG BOLEH MENYEBABKAN SESEORANG ITU BANKRAP? BERAPAKAH AMAUN HUTANG YANG BOLEH MENYEBABKAN SESEORANG ITU BANKRAP? ADAKAH TERDAPAT JUMLAH HUTANG YANG MINIMA YANG BOLEH MENYEBABKAN SESEORANG ITU BANKRAP?

---

1. Secara lazimnya, sebab utama kenapa seseorang itu boleh dikenakan perintah kebankrapan adalah apabila beliau gagal untuk melunaskan atau membayar hutang piutangnya.

---

2. Namun ini tidak beerti bahawa semua jumlah keberhutangan boleh menyebabkan seseorang itu dibankrapkan.

---

3. Sebelum ini jumlah keberhutangan yang boleh menyebabkan seseorang itu bankrap adalah RM30,000.00 sebelumnya dinaikkan kepada RM50,000.00 disusuli dengan pindaan yang dibuat pada tahun 2020 menjadikan had minima kebankrapan terkini (setakat rencana ini ditulis) adalah RM100,000.00.

---

4. Ini bermaksud seseorang itu boleh dikenakan tindakan kebankrapan sekiranya beliau tidak boleh membayar jumlah hutang yang berjumlah tidak kurang daripada RM100,000.00 dan Pemiutang berjaya mendapatkan satu Penghakiman yang mengesahkan keberhutangan dengan jumlah tersebut.

---

5. Sekiranya keberhutangan dan/atau Penghakiman yang direkodkan di Mahkamah itu tidak melebihi RM100,000.00 maka Penghutang tersebut tidak boleh dikenakan tindakan kebankrapan.

---

kebankrapan

____________________________


Perhatian - Mykebankrapan.com bukan merupakan laman yang dikendalikan oleh Jabatan Insolvensi Malaysia mahupun mana-mana badan kerajaan. Ianya dikendalikan oleh pihak profesional tempatan yang tidak mempunyai sebarang kaitan dengan Jabatan Insolvensi Malaysia atau mana-mana badan kerajaan atau yang sewaktu dengannya. Mana-mana bahagian yang terkandung di dalam Mykebankrapan.com tidak boleh dijadikan panduan untuk sebarang tindakan secara sendirian tanpa terlebih dahulu merujuk kepada mana-mana konsultan atau peguam yang berpengalaman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Kandungan Laman

mykebankrapan.com © , Hakcipta terpelihara. Laman Guaman